The Best of IDFA on Tour 2015
Het International Documentary Film Festival Amsterdam vond in november 2015 plaats en zoals ieder jaar zijn de hoogtepunten te zien in LantarenVenster!
Het programma, dat drie maal vertoond wordt, zal ongeveer vijfenhalf uur duren, inclusief pauzes. De kaartverkoop is reeds gestart. Kaarten zijn € 25, er gelden geen kortingen. Er kan niet gereserveerd worden.
Cinevillepas
Er zijn een beperkt aantal kaarten beschikbaar voor Cinevillepashouders. Wilt u met uw Cinevillepas naar IDFA on Tour? Dan kunt u reserveren via kassa@lantarenvenster.nl. Wanneer uw reservering bevestigd is, moet u uw kaartje uiterlijk een half uur voor aanvang afhalen.
Deze voorstelling is gepland in plaats van de afgelaste voorstelling van 20 februari.
==Programma==
* 12:00 Ninnoc
* 12:18 At Home in the World
* 13:16 pauze
* 14:00 Ukrainian Sheriffs
* 15:29 theepauze
* 16:00 Sonita
* 17:30 einde
===Ninnoc===
Niki Padidar, NL, 2015, 18′, Nederlands gespr.
Winnaar IDFA Award for Best Children’s Documentary
Ninnoc heeft moeite met groepen. Waarom moet iedereen zich hetzelfde gedragen, iedereen er hetzelfde uitzien? Ninnoc heeft grote blauwe ogen, lang blond haar, danst, zingt en is eigenzinnig. Ze kan zichzelf niet beschrijven, maar wel hoe het voelt om te worden buitensloten: “Wawawawawawawawa.” Het trilt in haar hoofd en ze krijgt er koppijn van. “Aaaaaaaaahhh”, hoort ze dan de hele tijd in haar oren. Op haar oude school hoorde ze er niet bij, op haar nieuwe school laat ze zich niet helemaal kennen. Want ze wil zich niet klakkeloos aanpassen, maar is ook bang te worden buitengesloten. “Iedereen ziet wie ik lijk te zijn, maar er zijn er maar een paar die weten wie ik ben. Je kan alleen zien wat ik jou laat zien, en er zit zoveel meer achter die glimlach die je eigenlijk niet eens kent.” Ninnoc peinst voor de camera over wat ‘normaal’ betekent, en ‘anders’ en ‘populair’ (haar aanhalingstekens). We zien hoe ze zich beweegt door een lege school, in een vol klaslokaal en een lokaal vol Ninnocs. De montage en stijl van de film echoën hoe Ninnoc zich voelt ? en laten de kijker misschien een beetje begrijpen waarom zo’n pienter meisje sommige dingen zo moeilijk vindt.
===At Home in the World===
Andreas Koefoed, DK, 2015, 58′, Deens gespr. Nederlands ond.
Winnaar IDFA Award for Best Mid-Length Documentary
Vanaf de rand van het schoolplein kijkt Magomed toe hoe zijn klasgenoten luidkeels om de voetbal vechten. De verlegen en bedachtzame jongen houdt zich afzijdig, ook in het leslokaal waar hij geconcentreerd de Deense taal leert. Samen met alle andere leerlingen van de Rode Kruis-school in de Deense plaats Lynge wacht de tienjarige, uit Tsjetsjenië gevluchte Magomed op een verblijfsvergunning. De observerende, poëtische documentaire volgt Magomeds klas, waarin wordt geleerd, gezongen, geknutseld, gespeeld en geruzied als op elke andere school, maar waar ieder kind zijn eigen, pijnlijke geschiedenis heeft. Onder hen ook de uit Afghanistan afkomstige Ali die, net als zijn getraumatiseerde vader, kampt met nachtmerries, de onrustige Amel die zijn vrienden in Bosnië mist en de Tsjetsjeense Heda, die zich samen met de toegewijde lerares voorbereidt op de spannende stap naar het reguliere onderwijs. Ook de slimme Magomed is volgens de docente helemaal klaar voor die stap, maar hij durft het nog niet aan. Uit een gesprek tussen de lerares en Magomeds vader blijkt dat de jongen niet alleen een traumatische herinnering met zich meedraagt, maar ook moet omgaan met de angstige realiteit dat zijn vader zeer waarschijnlijk niet in Denemarken mag blijven.
===Ukrainian Sheriffs===
Roman Bondarchuk, GB, LV, DE, 2015, 80′, Oekraïens gespr. Nederlands ond.
Winnaar IDFA Special Jury Award for Best Feature-Length Documentary
Er lopen nogal wat mannen met bijlen rond in het Zuid-Oekraïense plattelandsdorp Stara Zboerivka, waar het tragikomische sheriffsduo Viktor en Volodja onder andere de diefstal van twee eenden op moet zien te lossen. Daarnaast vormen burenruzies, dronkenschap, mishandeling en autopech hun voornaamste problemen – mede als gevolg van lokale werkloosheid, armoede en ongeletterdheid. Als de burgemeester een toespraak houdt, bestaat zijn publiek vooral uit oude vrouwen en kinderen. Met een scherp oog voor het komisch effect van allerhande situaties volgen de makers de wederwaardigheden van Viktor en Volodja. Die rijden in hun gele Lada, voorzien van een Oekraïens vlaggetje, van incident naar incident: van een tierende buurvrouw en de vondst van een lijk tot gehannes met het uitklappen van een babywagen en de re-integratie van klaploper Vova, die andermans honden opeet, maar als ieder ander naar een normaal bestaan verlangt. Zo trekken de seizoenen voorbij, tot de politieke ontwikkelingen via de televisie het dorp bereiken en een separatist tweespalt zaait. Muziek is er slechts als een radio aanstaat of als een volkslied over een geit wordt aangeheven. Tegen de tijd dat de zeventigste Onafhankelijkheidsdag wordt gevierd, worden de mannen van het dorp opgeroepen voor het leger.
===Sonita===
Rokhsareh Ghaem Maghami, IR, DE, CH, 2015, 90′, Dari, Perzisch, Engels gespr. Nederlands ond.
Winnaar Bankgiro Loterij IDFA Audience Award en IDFA DOC U Award
Als de achttienjarige Sonita mocht kiezen, was Michael Jackson haar vader en Rihanna haar moeder. In een plakboek verbeeldt ze haar droom om als beroemde rapper voor een grote menigte te staan. Vooralsnog zijn haar enige fans de andere tienermeisjes in een opvangtehuis in Teheran. Daar vindt de uit Afghanistan gevluchte Sonita steun bij het verwerken van haar trauma’s en het vormgeven van haar toekomst. Die ziet er in de ogen van haar familie overigens heel anders uit: als bruid is ze 9000 dollar waard. Bovendien mogen vrouwen in Iran helemaal niet zingen. Hoe kan Sonita de dromen uit haar plakboek toch waarmaken? Tegen haar bedoelingen in raakt de regisseur van de film direct betrokken bij het beantwoorden van die vraag, waarmee ze de weer actuele discussie aanjaagt over hoe documentairemakers zich tot hun onderwerp dienen te verhouden. Het is slechts een van de vele onverwachte wendingen in een spannende tocht vol tegenslagen en successen van een jonge vrouw op zoek naar een eigen weg. In het hart van de film maakt Sonita in een indrukwekkende, dramatische rapvideo een artistieke vuist tegen de desastreuze uithuwelijk praktijk die haar vrijheid in de weg staat.
Trailer Sonita
Trailer Ukrainian Sheriffs
Kies tijdstip
- filmspecial
Het International Documentary Film Festival Amsterdam vond in november 2015 plaats en zoals ieder jaar zijn de hoogtepunten te zien in LantarenVenster!
Het programma, dat drie maal vertoond wordt, zal ongeveer vijfenhalf uur duren, inclusief pauzes. De kaartverkoop is reeds gestart. Kaarten zijn € 25, er gelden geen kortingen. Er kan niet gereserveerd worden.
Cinevillepas
Er zijn een beperkt aantal kaarten beschikbaar voor Cinevillepashouders. Wilt u met uw Cinevillepas naar IDFA on Tour? Dan kunt u reserveren via kassa@lantarenvenster.nl. Wanneer uw reservering bevestigd is, moet u uw kaartje uiterlijk een half uur voor aanvang afhalen.
Deze voorstelling is gepland in plaats van de afgelaste voorstelling van 20 februari.
==Programma==
* 12:00 Ninnoc
* 12:18 At Home in the World
* 13:16 pauze
* 14:00 Ukrainian Sheriffs
* 15:29 theepauze
* 16:00 Sonita
* 17:30 einde
===Ninnoc===
Niki Padidar, NL, 2015, 18′, Nederlands gespr.
Winnaar IDFA Award for Best Children’s Documentary
Ninnoc heeft moeite met groepen. Waarom moet iedereen zich hetzelfde gedragen, iedereen er hetzelfde uitzien? Ninnoc heeft grote blauwe ogen, lang blond haar, danst, zingt en is eigenzinnig. Ze kan zichzelf niet beschrijven, maar wel hoe het voelt om te worden buitensloten: “Wawawawawawawawa.” Het trilt in haar hoofd en ze krijgt er koppijn van. “Aaaaaaaaahhh”, hoort ze dan de hele tijd in haar oren. Op haar oude school hoorde ze er niet bij, op haar nieuwe school laat ze zich niet helemaal kennen. Want ze wil zich niet klakkeloos aanpassen, maar is ook bang te worden buitengesloten. “Iedereen ziet wie ik lijk te zijn, maar er zijn er maar een paar die weten wie ik ben. Je kan alleen zien wat ik jou laat zien, en er zit zoveel meer achter die glimlach die je eigenlijk niet eens kent.” Ninnoc peinst voor de camera over wat ‘normaal’ betekent, en ‘anders’ en ‘populair’ (haar aanhalingstekens). We zien hoe ze zich beweegt door een lege school, in een vol klaslokaal en een lokaal vol Ninnocs. De montage en stijl van de film echoën hoe Ninnoc zich voelt ? en laten de kijker misschien een beetje begrijpen waarom zo’n pienter meisje sommige dingen zo moeilijk vindt.
===At Home in the World===
Andreas Koefoed, DK, 2015, 58′, Deens gespr. Nederlands ond.
Winnaar IDFA Award for Best Mid-Length Documentary
Vanaf de rand van het schoolplein kijkt Magomed toe hoe zijn klasgenoten luidkeels om de voetbal vechten. De verlegen en bedachtzame jongen houdt zich afzijdig, ook in het leslokaal waar hij geconcentreerd de Deense taal leert. Samen met alle andere leerlingen van de Rode Kruis-school in de Deense plaats Lynge wacht de tienjarige, uit Tsjetsjenië gevluchte Magomed op een verblijfsvergunning. De observerende, poëtische documentaire volgt Magomeds klas, waarin wordt geleerd, gezongen, geknutseld, gespeeld en geruzied als op elke andere school, maar waar ieder kind zijn eigen, pijnlijke geschiedenis heeft. Onder hen ook de uit Afghanistan afkomstige Ali die, net als zijn getraumatiseerde vader, kampt met nachtmerries, de onrustige Amel die zijn vrienden in Bosnië mist en de Tsjetsjeense Heda, die zich samen met de toegewijde lerares voorbereidt op de spannende stap naar het reguliere onderwijs. Ook de slimme Magomed is volgens de docente helemaal klaar voor die stap, maar hij durft het nog niet aan. Uit een gesprek tussen de lerares en Magomeds vader blijkt dat de jongen niet alleen een traumatische herinnering met zich meedraagt, maar ook moet omgaan met de angstige realiteit dat zijn vader zeer waarschijnlijk niet in Denemarken mag blijven.
===Ukrainian Sheriffs===
Roman Bondarchuk, GB, LV, DE, 2015, 80′, Oekraïens gespr. Nederlands ond.
Winnaar IDFA Special Jury Award for Best Feature-Length Documentary
Er lopen nogal wat mannen met bijlen rond in het Zuid-Oekraïense plattelandsdorp Stara Zboerivka, waar het tragikomische sheriffsduo Viktor en Volodja onder andere de diefstal van twee eenden op moet zien te lossen. Daarnaast vormen burenruzies, dronkenschap, mishandeling en autopech hun voornaamste problemen – mede als gevolg van lokale werkloosheid, armoede en ongeletterdheid. Als de burgemeester een toespraak houdt, bestaat zijn publiek vooral uit oude vrouwen en kinderen. Met een scherp oog voor het komisch effect van allerhande situaties volgen de makers de wederwaardigheden van Viktor en Volodja. Die rijden in hun gele Lada, voorzien van een Oekraïens vlaggetje, van incident naar incident: van een tierende buurvrouw en de vondst van een lijk tot gehannes met het uitklappen van een babywagen en de re-integratie van klaploper Vova, die andermans honden opeet, maar als ieder ander naar een normaal bestaan verlangt. Zo trekken de seizoenen voorbij, tot de politieke ontwikkelingen via de televisie het dorp bereiken en een separatist tweespalt zaait. Muziek is er slechts als een radio aanstaat of als een volkslied over een geit wordt aangeheven. Tegen de tijd dat de zeventigste Onafhankelijkheidsdag wordt gevierd, worden de mannen van het dorp opgeroepen voor het leger.
===Sonita===
Rokhsareh Ghaem Maghami, IR, DE, CH, 2015, 90′, Dari, Perzisch, Engels gespr. Nederlands ond.
Winnaar Bankgiro Loterij IDFA Audience Award en IDFA DOC U Award
Als de achttienjarige Sonita mocht kiezen, was Michael Jackson haar vader en Rihanna haar moeder. In een plakboek verbeeldt ze haar droom om als beroemde rapper voor een grote menigte te staan. Vooralsnog zijn haar enige fans de andere tienermeisjes in een opvangtehuis in Teheran. Daar vindt de uit Afghanistan gevluchte Sonita steun bij het verwerken van haar trauma’s en het vormgeven van haar toekomst. Die ziet er in de ogen van haar familie overigens heel anders uit: als bruid is ze 9000 dollar waard. Bovendien mogen vrouwen in Iran helemaal niet zingen. Hoe kan Sonita de dromen uit haar plakboek toch waarmaken? Tegen haar bedoelingen in raakt de regisseur van de film direct betrokken bij het beantwoorden van die vraag, waarmee ze de weer actuele discussie aanjaagt over hoe documentairemakers zich tot hun onderwerp dienen te verhouden. Het is slechts een van de vele onverwachte wendingen in een spannende tocht vol tegenslagen en successen van een jonge vrouw op zoek naar een eigen weg. In het hart van de film maakt Sonita in een indrukwekkende, dramatische rapvideo een artistieke vuist tegen de desastreuze uithuwelijk praktijk die haar vrijheid in de weg staat.
Trailer Sonita
Trailer Ukrainian Sheriffs