Alreadymade
Stel dat de persoon achter het beroemde urinoir-kunstwerk Fountain niet Duchamp was, maar… een vrouw? Alreadymade zet, net als Fountain in 1917, het idee van auteurschap en identiteit radicaal op de helling.
Was het marketing, mystificatie of misogynie waardoor het kunstwerk Fountain zo beroemd werd? Wat begon als een zoekgeraakt object van een anonieme maker, werd uiteindelijk het meest invloedrijke kunstwerk van de 20e eeuw. Speculaties over een vrouwelijke auteur komen en gaan. Maar wie is zij? Wat is echt, en wat is waar in dit geval?
De twijfels over de oorsprong van dit ‘readymade’ kunstwerk lopen parallel met de waarde van de talloze kopieën die zich in de depots van musea voor moderne kunst bevinden. Kan de ontdekking van één enkele brief dit alles veranderen in de toeschrijving aan een vrouw die haar tijd ver vooruit was?
★★★★★ NRC “een wervelend documentair detectiveverhaal tot leven met filmrestauraties en artificiële intelligentie. Maar het echte genie van Vissers film Alreadymade schuilt in z’n montage.“
Kies tijdstip
- Film
- filmspecial
Stel dat de persoon achter het beroemde urinoir-kunstwerk Fountain niet Duchamp was, maar… een vrouw? Alreadymade zet, net als Fountain in 1917, het idee van auteurschap en identiteit radicaal op de helling.
Was het marketing, mystificatie of misogynie waardoor het kunstwerk Fountain zo beroemd werd? Wat begon als een zoekgeraakt object van een anonieme maker, werd uiteindelijk het meest invloedrijke kunstwerk van de 20e eeuw. Speculaties over een vrouwelijke auteur komen en gaan. Maar wie is zij? Wat is echt, en wat is waar in dit geval?
De twijfels over de oorsprong van dit ‘readymade’ kunstwerk lopen parallel met de waarde van de talloze kopieën die zich in de depots van musea voor moderne kunst bevinden. Kan de ontdekking van één enkele brief dit alles veranderen in de toeschrijving aan een vrouw die haar tijd ver vooruit was?
★★★★★ NRC “een wervelend documentair detectiveverhaal tot leven met filmrestauraties en artificiële intelligentie. Maar het echte genie van Vissers film Alreadymade schuilt in z’n montage.“