Conducting Boijmans

Sonia Herman Dolz

Conducting Boijmans toont hoe Sjarel Ex het Museum Boijmans Van Beuningen ‘dirigeert’.
Je moet als directeur over vele gezichten beschikken, want je hebt te maken met wonderlijke kunstenaars, stokoude verzamelaars, zakenmensen, collega-directeuren, personeel en vele anderen. Duizendpoot Ex gaat het ogenschijnlijk gemakkelijk af.

“Het gaat altijd om zien, om kijken”, zegt Sjarel Ex ergens halverwege de film. Dat is niets teveel gezegd. Zelfs tijdens zijn ontmoeting met de honderdjarige oud-conservator van het Boijmans gaat het beeld aan het woord vooraf: eerst moet het boordje van haar blouse goed zitten, pas daarna kan er gesproken worden.

Het is een van de talrijke, mooie en veelzeggende momenten in Conducting Boijmans, een film die vooral aangeeft over hoeveel zeer uiteenlopende kwaliteiten een hedendaagse museumdirecteur moet beschikken: van kunstkenner tot diplomaat, van manager tot kindervriend.

Ex ziet het museum als een instrument waar je tijdelijk op mag spelen – iets dat hij met verve doet. Zoals aan het eind van de film, wanneer hij als een soort Rattenvanger van Hamelen een schoolklas naar nieuwe kunst leidt. Opvallend is ook hoeveel handwerk er bij dat bespelen komt kijken. Er wordt niet alleen gekeken, maar ook volop geboord, getild, geverfd en geplakt in de film. We zijn immers wel in Rotterdam.

Conducting Boijmans ging in première op het IFFR 2015 en werd geregisseerd door de Rotterdamse filmmaakster Sonia Herman Dolz. Haar documentaire Lágrimas negras was een grote internationale hit in 1997.

(Tekst: International Film Festival Rotterdam)

Deze voorstelling heeft al plaatsgevonden
  • filmspecial
NL
2015
75’
Nederlands gesproken

Conducting Boijmans toont hoe Sjarel Ex het Museum Boijmans Van Beuningen ‘dirigeert’.
Je moet als directeur over vele gezichten beschikken, want je hebt te maken met wonderlijke kunstenaars, stokoude verzamelaars, zakenmensen, collega-directeuren, personeel en vele anderen. Duizendpoot Ex gaat het ogenschijnlijk gemakkelijk af.

“Het gaat altijd om zien, om kijken”, zegt Sjarel Ex ergens halverwege de film. Dat is niets teveel gezegd. Zelfs tijdens zijn ontmoeting met de honderdjarige oud-conservator van het Boijmans gaat het beeld aan het woord vooraf: eerst moet het boordje van haar blouse goed zitten, pas daarna kan er gesproken worden.

Het is een van de talrijke, mooie en veelzeggende momenten in Conducting Boijmans, een film die vooral aangeeft over hoeveel zeer uiteenlopende kwaliteiten een hedendaagse museumdirecteur moet beschikken: van kunstkenner tot diplomaat, van manager tot kindervriend.

Ex ziet het museum als een instrument waar je tijdelijk op mag spelen – iets dat hij met verve doet. Zoals aan het eind van de film, wanneer hij als een soort Rattenvanger van Hamelen een schoolklas naar nieuwe kunst leidt. Opvallend is ook hoeveel handwerk er bij dat bespelen komt kijken. Er wordt niet alleen gekeken, maar ook volop geboord, getild, geverfd en geplakt in de film. We zijn immers wel in Rotterdam.

Conducting Boijmans ging in première op het IFFR 2015 en werd geregisseerd door de Rotterdamse filmmaakster Sonia Herman Dolz. Haar documentaire Lágrimas negras was een grote internationale hit in 1997.

(Tekst: International Film Festival Rotterdam)