De haven
In de loop der tijd zijn er talloze films gemaakt over de Rotterdamse haven. Zo werden in april de havenaffaires uit de jaren vijftig getoond en volgen straks in september films die specifiek betrekking hebben op de Europoort (o.a. van Joris Ivens).
De voorstelling in juni, simpelweg De haven genoemd, omvat vier uiteenlopende films. Elk kenmerkend voor het decennium waarin de film werd gemaakt, respectievelijk de jaren zestig tot en met de jaren negentig. Een veelzijdige weerspiegeling van zowel de Rotterdamse haven door de jaren heen als de wijze waarop hier met film een beeld van is gegeven.
Floris Paalman zal bij het programma een inleiding geven.
==The Restless Port==
1967, Charles Huguenot van der Linden, 28 min
In de jaren zestig werden in Nederland diverse bijzondere opdrachtfilms gemaakt, waaronder The Restless Port. Zoals de titel reeds suggereert, geeft deze film een zeer dynamisch beeld van de haven. Méér dan alleen een portret van het bedrijf Pakhuismeesteren waarvoor de film werd vervaardigd. Oscarwinnaar Charles Huguenot van der Linden wist deze dynamiek en diversiteit niet alleen te bereiken middels de bewegingen van schepen en kranen, maar zelfs middels beelden van kantoorwerkzaamheden. De kracht van de film zit onder meer in de composities, het sterke kleurgebruik en bovenal de snelheid van de montage.
–macro:serie–
==Move==
1970, Jan Wybe van Dijk, 19 min
In de geest van de jaren zeventig liet het bedrijf ECT, dat van groot belang was voor de snelle opmars van de container in de Rotterdamse haven, tamelijk kunstzinnige promotiefilms maken. Een voorbeeld daarvan is Move. Zonder enige vorm van uitleg of commentaar toont deze ‘filmimpressie’ een soort ballet van containers. Iets wat in een latere film van ECT nog eens expliciet werd gemaakt. De film geeft niet zozeer inzicht in de gang van zaken van het bedrijf, maar draagt bovenal een bepaald gevoel over. Mede dankzij uitgekiende kaders en sferische muziek.
==Rotterdam==
1984, Kees van Eijk, 16 min
De film Rotterdam, gemaakt in opdracht van het Gemeentelijk Havenbedrijf en het Rotterdam Port Promotion Council, is een duidelijke exponent van de no-nonsense houding van de jaren tachtig. Op onverholen propagandistische wijze werd hiermee getracht om bedrijven naar de haven van Rotterdam te lokken. In een kort bestek komen de vele facetten van de haven aan de orde. De combinatie met de zorgvuldigheid en de technische perfectie waarmee Van Eijk te werk ging, geeft deze film een uitgesproken voorbeeldfunctie.
==Maas Observation==
1997, Karel Doing & Greg Pope, 11 min
De jaren negentig laat een tegenstelling zien tot voorgaande decennia. Niet langer waren bedrijfsfilms toonaangevend voor de beeldvorming van de haven, maar speelfilms, documentaires en ook kunstzinnige films.
Een van de meest uitgesproken voorbeelden daarvan is de zwart-wit film Maas Observation. In de lijn van de vooroorlogse avant-garde wordt de haven voorgesteld als een vervreemdend landschap van machines en stromen, dat los van de mens lijkt te bestaan.
Kies tijdstip
- filmspecial
In de loop der tijd zijn er talloze films gemaakt over de Rotterdamse haven. Zo werden in april de havenaffaires uit de jaren vijftig getoond en volgen straks in september films die specifiek betrekking hebben op de Europoort (o.a. van Joris Ivens).
De voorstelling in juni, simpelweg De haven genoemd, omvat vier uiteenlopende films. Elk kenmerkend voor het decennium waarin de film werd gemaakt, respectievelijk de jaren zestig tot en met de jaren negentig. Een veelzijdige weerspiegeling van zowel de Rotterdamse haven door de jaren heen als de wijze waarop hier met film een beeld van is gegeven.
Floris Paalman zal bij het programma een inleiding geven.
==The Restless Port==
1967, Charles Huguenot van der Linden, 28 min
In de jaren zestig werden in Nederland diverse bijzondere opdrachtfilms gemaakt, waaronder The Restless Port. Zoals de titel reeds suggereert, geeft deze film een zeer dynamisch beeld van de haven. Méér dan alleen een portret van het bedrijf Pakhuismeesteren waarvoor de film werd vervaardigd. Oscarwinnaar Charles Huguenot van der Linden wist deze dynamiek en diversiteit niet alleen te bereiken middels de bewegingen van schepen en kranen, maar zelfs middels beelden van kantoorwerkzaamheden. De kracht van de film zit onder meer in de composities, het sterke kleurgebruik en bovenal de snelheid van de montage.
–macro:serie–
==Move==
1970, Jan Wybe van Dijk, 19 min
In de geest van de jaren zeventig liet het bedrijf ECT, dat van groot belang was voor de snelle opmars van de container in de Rotterdamse haven, tamelijk kunstzinnige promotiefilms maken. Een voorbeeld daarvan is Move. Zonder enige vorm van uitleg of commentaar toont deze ‘filmimpressie’ een soort ballet van containers. Iets wat in een latere film van ECT nog eens expliciet werd gemaakt. De film geeft niet zozeer inzicht in de gang van zaken van het bedrijf, maar draagt bovenal een bepaald gevoel over. Mede dankzij uitgekiende kaders en sferische muziek.
==Rotterdam==
1984, Kees van Eijk, 16 min
De film Rotterdam, gemaakt in opdracht van het Gemeentelijk Havenbedrijf en het Rotterdam Port Promotion Council, is een duidelijke exponent van de no-nonsense houding van de jaren tachtig. Op onverholen propagandistische wijze werd hiermee getracht om bedrijven naar de haven van Rotterdam te lokken. In een kort bestek komen de vele facetten van de haven aan de orde. De combinatie met de zorgvuldigheid en de technische perfectie waarmee Van Eijk te werk ging, geeft deze film een uitgesproken voorbeeldfunctie.
==Maas Observation==
1997, Karel Doing & Greg Pope, 11 min
De jaren negentig laat een tegenstelling zien tot voorgaande decennia. Niet langer waren bedrijfsfilms toonaangevend voor de beeldvorming van de haven, maar speelfilms, documentaires en ook kunstzinnige films.
Een van de meest uitgesproken voorbeelden daarvan is de zwart-wit film Maas Observation. In de lijn van de vooroorlogse avant-garde wordt de haven voorgesteld als een vervreemdend landschap van machines en stromen, dat los van de mens lijkt te bestaan.
