Identificazione di una donna

M. Antonioni

Niccolò Farra, een regisseur, zoekt voor zijn nieuwe film inspiratie in zijn ideaalbeeld van de vrouw. Hij wordt gehinderd door zijn relaties met twee echte, levende vrouwen: Mavi, een grillige en promiscuë aristocrate, en Ida, een pragmatische maar ook zorgzame actrice.

Niccolò droomt van een natuurlijk contact, “als een landschap dat hem tot zwijgen brengt”. Het verlangen naar samenvallen loopt telkens stuk op wederzijds onbegrip. Behalve in bed geeft Mavi zich nooit over; zij wordt geobsedeerd door de vraag of de minnaar van haar moeder eigenlijk haar echte vader is. Tijdens een autorit door de mist hebben ze hun laatste ruzie: Mavi verdwijnt spoorloos. Dan ontmoet hij Ida. Zij helpt hem bij het zoeken naar zijn geliefde, en dat leidt tot een relatie. Niccolò neemt Ida mee voor een romantisch reisje naar Venetië. Daar vertelt zij dat zij zwanger is van haar vorige vriendje. Hij keert hals over kop terug naar Rome en besluit maar een science-fiction film te maken.

Antonioni keert met Identificazione di una donna terug naar de vage emoties en doodlopende verhoudingen van zijn zwart-wit films uit de jaren zestig. Opnieuw is zijn visuele verbeeldingskracht – nu in kleur – meeslepend, maar zijn stijl is veel traditioneler. De ongebruikelijke panorama’s, de bewegelijke camera, de lange volgshots en zeker het karakteristieke gebruik van de ’temps mort’ uit zijn voorgaande films zijn ingeruild voor standaardshots op ooghoogte en op zichzelf staande composities, waarbij veel aandacht is voor spiegelingen en conventionele flashbacks.

Deze voorstelling heeft al plaatsgevonden
  • filmspecial
IT
1982
128’
Italiaans gesproken
Nederlands ondertiteld

Niccolò Farra, een regisseur, zoekt voor zijn nieuwe film inspiratie in zijn ideaalbeeld van de vrouw. Hij wordt gehinderd door zijn relaties met twee echte, levende vrouwen: Mavi, een grillige en promiscuë aristocrate, en Ida, een pragmatische maar ook zorgzame actrice.

Niccolò droomt van een natuurlijk contact, “als een landschap dat hem tot zwijgen brengt”. Het verlangen naar samenvallen loopt telkens stuk op wederzijds onbegrip. Behalve in bed geeft Mavi zich nooit over; zij wordt geobsedeerd door de vraag of de minnaar van haar moeder eigenlijk haar echte vader is. Tijdens een autorit door de mist hebben ze hun laatste ruzie: Mavi verdwijnt spoorloos. Dan ontmoet hij Ida. Zij helpt hem bij het zoeken naar zijn geliefde, en dat leidt tot een relatie. Niccolò neemt Ida mee voor een romantisch reisje naar Venetië. Daar vertelt zij dat zij zwanger is van haar vorige vriendje. Hij keert hals over kop terug naar Rome en besluit maar een science-fiction film te maken.

Antonioni keert met Identificazione di una donna terug naar de vage emoties en doodlopende verhoudingen van zijn zwart-wit films uit de jaren zestig. Opnieuw is zijn visuele verbeeldingskracht – nu in kleur – meeslepend, maar zijn stijl is veel traditioneler. De ongebruikelijke panorama’s, de bewegelijke camera, de lange volgshots en zeker het karakteristieke gebruik van de ’temps mort’ uit zijn voorgaande films zijn ingeruild voor standaardshots op ooghoogte en op zichzelf staande composities, waarbij veel aandacht is voor spiegelingen en conventionele flashbacks.