Tony

Benthe Forrer

Van chocoladecrimineel tot wereldverbeteraar.
Tony vertelt het verhaal van een stel jonge Nederlandse journalisten die korte metten willen maken met de kindslavernij in de cacao-industrie.

Hun reis op weg naar een slaafvrije cacaowereld begint in 2003 als onderdeel van het tv-programma Keuringsdienst van Waarde.

Tony combineert een schat aan archiefmateriaal met nieuwe filmbeelden om een zowel grappige als ontroerende, maar bovenal inspirerende ontstaansgeschiedenis te reconstrueren. De film laat zien hoe lastig het is om fundamentele fouten en onrechtvaardigheid uit een wereldwijd systeem te elimineren. Maar het is niet onmogelijk.

Met een grote dosis humor en een niet aflatend doorzettingsvermogen weten de journalisten hun eerste zelfbenoemde slaafvrije chocoladereep op de markt te brengen. Het merk Tony’s Chocolonely groeide de afgelopen tien jaar uit tot het grootste chocoladebedrijf van Nederland.

★★★★ Het Parool
“Een casestudy van de botsing tussen idealisme en de werkelijkheid”

★★★ De Volkskrant
“goedgeluimd en idealistisch”

★★★ NRC Handelsblad
“deels jongensboek, deels guerrillajournalistiek”

laatste week
Deze voorstelling heeft al plaatsgevonden
  • filmspecial
NL
2016
90’
Nederlands gesproken

Van chocoladecrimineel tot wereldverbeteraar.
Tony vertelt het verhaal van een stel jonge Nederlandse journalisten die korte metten willen maken met de kindslavernij in de cacao-industrie.

Hun reis op weg naar een slaafvrije cacaowereld begint in 2003 als onderdeel van het tv-programma Keuringsdienst van Waarde.

Tony combineert een schat aan archiefmateriaal met nieuwe filmbeelden om een zowel grappige als ontroerende, maar bovenal inspirerende ontstaansgeschiedenis te reconstrueren. De film laat zien hoe lastig het is om fundamentele fouten en onrechtvaardigheid uit een wereldwijd systeem te elimineren. Maar het is niet onmogelijk.

Met een grote dosis humor en een niet aflatend doorzettingsvermogen weten de journalisten hun eerste zelfbenoemde slaafvrije chocoladereep op de markt te brengen. Het merk Tony’s Chocolonely groeide de afgelopen tien jaar uit tot het grootste chocoladebedrijf van Nederland.

★★★★ Het Parool
“Een casestudy van de botsing tussen idealisme en de werkelijkheid”

★★★ De Volkskrant
“goedgeluimd en idealistisch”

★★★ NRC Handelsblad
“deels jongensboek, deels guerrillajournalistiek”