Alphabet

Erwin Wagenhöfer

Een ode aan de menselijke verbeelding, in de vorm van een aanklacht tegen hiërarchisch, op competitie en kwantificeerbare resultaten gericht onderwijs.

Deze essayistische documentaire neemt de stelling van onderwijsexpert Sir Ken Robinson als uitgangspunt: we beschikken over de buitengewone kracht van de verbeelding, maar dit talent vernietigen we systematisch in onze kinderen en in onszelf.

De film treft van China tot Frankrijk dezelfde klachten. Regisseur Erwin Wagenhofer benadert grote thema’s van onze tijd op een originele en radicale manier.

Na films over voedsel (We Feed the World, 2005) en geld (Let’s Make Money, 2008) stelt hij zich in Alphabet de vraag hoe we in de huidige crisissen terecht zijn gekomen. Waarom zijn we ongelukkig terwijl we alles hebben? Is de opzet en kwaliteit van ons onderwijs een deel van het probleem?

★★★★ De Volkskrant
“Spannend vertrekpunt voor lange discussies achteraf”

★★★ Trouw
“Er passeren interessante deskundigen de revue die behartenswaardige dingen zeggen over de staat van ons onderwijs.”

★★★ NRC
“Het meest inspirerend is de Franse kunstenaar-pedagoog Arno Stern, oprichter van het Parijse ‘Schilderoord’ waar kinderen en volwassenen zich al schilderend uitdrukken, zonder belering of kritiek.”

Deze voorstelling heeft al plaatsgevonden
  • Film
DE, CH
2013
113’
Duits, Engels gesproken
Nederlands ondertiteld

Een ode aan de menselijke verbeelding, in de vorm van een aanklacht tegen hiërarchisch, op competitie en kwantificeerbare resultaten gericht onderwijs.

Deze essayistische documentaire neemt de stelling van onderwijsexpert Sir Ken Robinson als uitgangspunt: we beschikken over de buitengewone kracht van de verbeelding, maar dit talent vernietigen we systematisch in onze kinderen en in onszelf.

De film treft van China tot Frankrijk dezelfde klachten. Regisseur Erwin Wagenhofer benadert grote thema’s van onze tijd op een originele en radicale manier.

Na films over voedsel (We Feed the World, 2005) en geld (Let’s Make Money, 2008) stelt hij zich in Alphabet de vraag hoe we in de huidige crisissen terecht zijn gekomen. Waarom zijn we ongelukkig terwijl we alles hebben? Is de opzet en kwaliteit van ons onderwijs een deel van het probleem?

★★★★ De Volkskrant
“Spannend vertrekpunt voor lange discussies achteraf”

★★★ Trouw
“Er passeren interessante deskundigen de revue die behartenswaardige dingen zeggen over de staat van ons onderwijs.”

★★★ NRC
“Het meest inspirerend is de Franse kunstenaar-pedagoog Arno Stern, oprichter van het Parijse ‘Schilderoord’ waar kinderen en volwassenen zich al schilderend uitdrukken, zonder belering of kritiek.”