Andrej Roebljov

Andrej Tarkovski

Groots opgezet historisch drama over het leven van de middeleeuwse iconenschilder Andrej Roebljov. Geschokt door het zien van de gruwelijkheden begaan door de Tataren, legt hij de zwijggelofte af en stopt hij met schilderen. Hij zwerft door het land. Pas na de ontmoeting met een jonge klokgieter vindt Roebljov zijn kunst terug.

De historische vertelling geeft tevens een uiteenzetting over de taak en de verantwoordelijkheid van de kunstenaar in de samenleving.

Deze uiteindelijk optimistische film werd destijds toch verboden in de Sovjetunie, omdat de censuur wel begreep dat het filmpubliek bij de Tataarse gruwelijkheden al gauw aan de onderdrukking in eigen land zou denken.

De repressie duurde niet lang, want in 1971, één jaar nadat de film een prijs won op het filmfestival van Cannes, kon Andrei Roebljov ook in de Sovjetunie bekeken worden. De film is geschoten in zwart-wit, behalve tegen het eind, wanneer de camera de iconen van Roebljov aftast in een uitbarsting van kleuren.

Een mystieke ervaring met vele lagen.

Deze voorstelling heeft al plaatsgevonden
  • filmspecial
USSR
1967
185’
Russisch gesproken
Nederlands ondertiteld

Groots opgezet historisch drama over het leven van de middeleeuwse iconenschilder Andrej Roebljov. Geschokt door het zien van de gruwelijkheden begaan door de Tataren, legt hij de zwijggelofte af en stopt hij met schilderen. Hij zwerft door het land. Pas na de ontmoeting met een jonge klokgieter vindt Roebljov zijn kunst terug.

De historische vertelling geeft tevens een uiteenzetting over de taak en de verantwoordelijkheid van de kunstenaar in de samenleving.

Deze uiteindelijk optimistische film werd destijds toch verboden in de Sovjetunie, omdat de censuur wel begreep dat het filmpubliek bij de Tataarse gruwelijkheden al gauw aan de onderdrukking in eigen land zou denken.

De repressie duurde niet lang, want in 1971, één jaar nadat de film een prijs won op het filmfestival van Cannes, kon Andrei Roebljov ook in de Sovjetunie bekeken worden. De film is geschoten in zwart-wit, behalve tegen het eind, wanneer de camera de iconen van Roebljov aftast in een uitbarsting van kleuren.

Een mystieke ervaring met vele lagen.

Met: Anatoli Solonitsyn, Ivan Lapikov, Irma Raoes.

Meer informatie op sensesofcinema.com